piątek, 28 września 2012

Nastawienie na temat

Dalej kontynuuję wątek stylów zarządzania ludźmi, który ogólnie opisałam w "Jaki przyjąć styl zarządzania ludźmi?", a pierwszą kategorię omówiłam bardziej szczegółowo w poście "Nastawienie na ludzi".

Nakierowanie na temat to przyjęcie prostej ścieżki do celu. Taka strategia wymaga ze strony ludzi większego dopasowania się, często schowania swoich oczekiwań. Należy pamiętać, że zbyt dużo zahamowanych emocji wcześniej czy później powoduje wybuch. Dlatego w tym stylu zarządzania należy uwzględnić, że usłyszy się wiele krytyki, bo często wybierając cel musimy zrezygnować z dobra, wygody człowieka. A to rodzi niezadowolenie.
Ważne jest jasne określenie zasad: co jest ważne, a gdzie jest obszar luzu, jaka jest nagroda, a jaka kara i w jakich sytuacjach. W takich warunkach pracownik dopasuje się i o ile szef będzie konsekwentny, współpraca będzie przebiegać pomyślnie.
Niezależnie od zasad należy uwzględnić fakt, że ludzie czasem potrzebują pokazać swoje słabości, poczuć się człowiekiem, a nie trybikiem w maszynie, poczuć, że ktoś o nich dba. Dobrze jest więc mieć w zespole osobę, która będzie dbała o aspekt ludzki członków zespołu.

W tej strategii zarządzania jest mniej miejsca na bycie kobietą (mam tu na myśli stereotypy, stąd kursywa), ale osoba działająca zgodnie z sobą i będąca nastawiona na cel wcale tego nie potrzebuje. Kobiecość można przecież pokazywać na wiele sposobów. Możemy być postrzegane jako silne, a tylko w domu słabe; samodzielne, ale potrzebujące pomocy przy aucie; zadbane, ale zabiegane; seksowne, ale niedostępne. Kobiecość jest bardzo pojemnym słowem :)
 
Od szefa najczęściej oczekuje się siły i zaradności, niezależnie od płci. Kobieta nastawiona na cel jest mniej kompromisowa i szybciej podejmuje decyzje niż ta nastawiona na ludzi. Za to obie mogą być zadbane, uśmiechnięte i seksowne, a zarazem profesjonalne i wymagające.
Przykładem kobiety, która była nastawiona na cel była Margaret Thatcher. Nie była lubiana, często krytykowana, ale działając zgodnie z sobą była szanowana i osiągnęła bardzo wiele.
W dzisiejszych czasach dobry manager pracuje przede wszystkim „sobą”. Ważne jest więc, by poznać siebie i pracować zgodnie z własnym "ja".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz