wtorek, 12 marca 2013

Co jeszcze może mi przeszkodzić w rozmowie?


Chcemy poprawić jakąś relację, czeka nas trudna rozmowa czy ważny temat. Jak już się przygotujemy do spotkania, pamiętajmy, że oprócz nas, w tym samym czasie przemawia to, co nas otacza.

Dlaczego na ważne rozmowy się umawiamy? Bo chcemy zniwelować negatywny wpływ otoczenia. Wybieramy spokojne miejsce, bez hałasu, przeszkadzaczy itp., gdyż czynniki te mogą mieć negatywny wpływ na wynik spotkania. Dzieci bawiące się, szczególnie, gdy się przekrzykują, nie pomagają w nawiązywaniu kontaktów biznesowych. Hałas uliczny nie sprzyja do przekazywaniu poufnych informacji, a nieustannie dzwoniące telefony to dzisiaj zmora codzienności. Ważne tematy wymagają czasu i przestrzeni. W naszych głowach, jak i w otoczeniu. Zwyczaj czekania z rozpoczęciem głównego tematu przed podaniem kawy czy jedzenia, ma dać nam czas na zdystansowanie się do wszystkiego, co zaprzątało nam głowę jeszcze przed chwilą.
Zaplanowane zajęcia przed i po spotkaniu wpływają na obecną rozmowę. Gdy skończyliśmy właśnie przyjemne działanie, następne spotkanie zaczynamy z pozytywnym nastawieniem. Gdy jednak przed samym spotkaniem coś nas zdenerwowało, może mieć to wpływ na naszą komunikację przez kolejną godzinę. Tak samo się dzieje, gdy po ważnym spotkaniu spieszymy się, np. na samolot. Trudno wtedy spokojnie prowadzić konwersację. Dlatego lepiej nie planować trudnych ani ważnych spotkań obok siebie. 
Zmianą ostatnich lat są nowe kanały komunikacyjne, jak np. wspomniane telefony. Dały one nowe możliwości i przyspieszyły życie. Ale dobrze jest pamiętać, że są ludzie, którzy mają specyficzne do nich podejście. Kilka osób z mojego otoczenia przyznało się, że telefon wg nich służy do przekazania krótkich zwartych informacji. Nie są w stanie prowadzić dłuższych telefonicznych rozmów. I nie ma znaczenie jak ważna osoba dzwoni. Inne osoby w ten sposób traktują pocztę elektroniczną czy portale społecznościowe. Przy nawiązywaniu relacji z klientem nie należy zakładać, że wszyscy pracownicy nowoczesnej firmy mają też takie podejście do wszelkich nowinek technicznych. A relacje z firmami nawiązuje się poprzez ludzi i to do nich dopasowujemy sposób komunikacji.
Tu wspomnę język emotikonów, sms-ów wśród młodzieży itp. Ikonki, skróty, hasła - krótkie znaki niosące mnóstwo informacji. To nie tylko nowa technologia, ale też język komunikacji, który jest stosowany coraz częściej, np. w oznaczeniach na lotniskach, halach koncertowych czy innych miejscach, gdzie w jednym czasie przebywa mnóstwo ludzi. Skróty stosowane są w codziennym języku coraz częściej.
 
Komunikacja odbywa się na wielu poziomach. Jedne czynniki wpływają w sposób bezpośredni, inne pośredni. Tempo życia i zmian jakie zachodzą w otoczeniu powodują, że sposób komunikacji dzisiaj się zmienia. A wraz z nim my.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz